Kan ik dit wel?
Een blogbericht door Isabel - Take the Leap
Intussen heb ik al verschillende vrouwen mogen begeleiden bij de opstart van hun eigen zaak, bij de start van het ondernemerschap. Ook op persoonlijk vlak ken ik enkele vrouwelijke ondernemers (en zelf ben ik er ook eentje). En ik heb gemerkt dat ze (we) allemaal iets gemeen hebben: onzekerheid.
Telkens hoor ik dezelfde bedenkingen of bezorgdheden terug, dezelfde belemmerende overtuigingen die ervoor zorgen dat ze de stap naar het ondernemerschap (nog) niet zetten:
Kan ik dit wel?
Ga ik aan klanten geraken?
Bestaat er een markt voor hetgeen ik wil doen?
Ben ik wel goed genoeg?
Kan ik geld vragen voor mijn diensten/producten?
Heb ik wel voldoende ervaring?
Er zijn al zoveel gelijkaardige initiatieven, waarom zouden klanten naar mij komen?
…
Wat deze vrouwen ook gemeen hebben is dat het stuk voor stuk ervaren, goed opgeleide en (in mijn ogen) sterke vrouwen zijn. Straffe madammen zeg maar. Maar toch voelen ze zich onzeker. Ze twijfelen of ze wel de moeite waard zijn, of hun aanbod als ondernemer wel de moeite waard is.
In het boek ‘Onderneemster ZKT sterk merk’ van Katlijn Voordeckers en Sara Reymen, legt Katlijn er mooi de vinger op: vrouwelijke ondernemers noemen hun bedrijf vaak een ‘bedrijfje’ of spreken erover als een uit de hand gelopen hobby. Terwijl mannelijke ondernemers woorden in de mond nemen zoals ‘business’, ‘cash flow’ en best wel durven pronken met hun successen als ondernemer. Waarom halen wij vrouwen onszelf toch zo neer?
Hoe wil je dat jouw klanten geloven in jou, als je amper gelooft in jezelf? Tijd dus om wat meer in onszelf te geloven.
Uiteraard is dit gemakkelijker gezegd dan gedaan, dat realiseer ik me ook heel goed. Dus ik deel graag enkele tips om jouw onzekerheid als vrouwelijke ondernemer aan te pakken.
1. Draai de rollen eens om. Stel dat een goede vriendin van jou in een gelijkaardige situatie zit: ze wil graag zelfstandige worden maar durft de sprong niet wagen. Wat zou je zeggen tegen haar? Kans is groot dat je heel wat redenen zal opsommen waarom ze dit wél moet doen, waarom ze hier wél de geschikte persoon voor is en waarom ze er niet langer mee mag wachten. Misschien een goed idee om ook van/voor jezelf die vriendin te zijn?
2. Krijg meer inzicht in jouw sterktes, kwaliteiten of talenten. Dit zal je helpen bij het opbouwen van je zelfvertrouwen, zal je sterken in de overtuiging dat je wel de moeite waard bent en zo die onzekerheid toch wat meer wegnemen. Hoe? Je kan vragen aan mensen in je omgeving wat zij als jouw sterke punten zien. Of je kan terugkijken naar wat je tot hier toe al realiseerde, naar jouw successen (groot of klein). Ook hieruit kan je heel wat van jouw kwaliteiten afleiden.
3. Spreek je angsten en onzekerheden uit. Door ze uit te spreken worden ze sowieso al minder beladen. Onderzoek in hoeverre jouw gedachten waar zijn. Je denkt of zegt wel dat je het niet kan, maar heb je hier bewijs voor? Is dit wel echt zo? Durf kritisch naar je eigen gedachten te kijken. En wanneer je jouw onzekerheden uitspreekt is de kans groot dat je ook van andere vrouwelijke ondernemers te horen krijgt dat ze onzeker zijn. Je staat hier dus zeker niet alleen in. Dit weten geeft steun.
4. Heb oog voor het grotere geheel. Naast onderneemster heb je ook andere rollen, bijvoorbeeld die van partner of mama. Probeer de puzzel te leggen zodat al jouw rollen in elkaar passen. Zo sta ik om half vier bijvoorbeeld aan de schoolpoort en werk ik ’s avonds wanneer de kinderen in bed liggen weer verder (niet elke avond natuurlijk!). Door rekening te houden met je andere rollen wordt de stap naar zelfstandige minder ingrijpend en dus meer haalbaar. En vooral minder beangstigend, wat toch ook weer wat twijfels kan wegnemen.
5. Ben je (uiteindelijk) wel overtuigd van jouw sterktes of jouw kracht als onderneemster? Maar vind je het moeilijk om met je ideeën naar buiten te komen, om jezelf te profileren? Dan kan je hulp inschakelen van een communicatieprofessional die jou helpt bij je communicatie of marketing. Want hulp vragen is helemaal ok, je kan niet overal sterk in zijn. Toegeven aan jezelf dat je niet alles van A tot Z helemaal zelf kan/moet doen, zal je ook al ver vooruit helpen.
6. En wanneer je de sprong dan ook echt waagt, kies dan voor kleine stapjes. Wat kan je vandaag al doen? En wat morgen? Splits je uiteindelijk doel op in kleine en haalbare subdoelen. Elk genomen stapje is dan een succes en zal je motiveren om verder te gaan.
7. Omring je met gelijkgestemden, met mensen die je steunen, begrijpen en het beste voor je willen. Vaak zijn zij ook het ideale testpubliek om je ideeën bij te pitchen of al eens iets bij uit te testen (een workshop, presentatie, coaching,…). Ook dit is een kleine, haalbare stap omdat je niet meteen op zoek gaat naar ‘echte’, betalende klanten. Maak gebruik van hun feedback om je concept te verbeteren. Ook zal hun feedback een deel van jouw onzekerheid kunnen wegnemen.
8. En tot slot: besef dat het helemaal oké is om je onzeker te voelen. Als je een eigen zaak wil opstarten is het logisch dat dit onzekerheden en twijfels met zich meebrengt. Probeer als ondernemer vooral jezelf te blijven, inclusief je onzekerheid of kwetsbaarheid. Want net uit deze kwetsbaarheid, wanneer er we onszelf durven tonen zoals we zijn, komen de mooiste, meeste betekenisvolle momenten, successen of resultaten voort.
Ben je naast (beginnende) vrouwelijke ondernemer net als ik ook mama? Lees dan zeker ook nog dit laatste stukje.
Als mama (en natuurlijk ook als papa) willen we onze kinderen vooral opvoeden tot onafhankelijke mensen, die in hun kracht staan, die geloven in zichzelf, die hun talenten en sterktes kennen (die wij maar al te goed zien), die wéten dat ze de moeite waard zijn.
Maar hoe kunnen we dit, wanneer we zelf niet geloven dat we de moeite waard zijn?
Wanneer ik lees over opvoeden dan stoot ik wel vaker op de term ‘voorleven’. Dit betekent dat je als ouder je kind niets opdraagt, maar de dingen voordoet of toont. Je stelt dus met andere woorden het voorbeeldgedrag dat je zelf graag wil zien bij je kinderen. Kinderen doen namelijk niets liever dan ons kopiëren. Dus wachten we tot het groen is voor we oversteken, zeggen we sorry wanneer we iets fout deden en eten we met mes en vork. Kinderen leren dus niet zozeer door wat we zeggen maar vooral door wat we doen.
En dit gaat verder dan eten met mes en vork.
Ik wil dat mijn kinderen weten en geloven dat ze er mogen zijn, dat ze de moeite waard zijn. Ik wil dat mijn kinderen hun dromen durven najagen. Dus jaag ik mijn dromen na. Voorleven.
Doe je mee?
Download mijn gratis e-book:
In 5 stappen naar meer flow
Sinds ik werk als coach, ervaar ik bijna elke dag flow. Ik ga helemaal op in wat ik doe, net omdat ik doe wat echt bij me past. Wil ook jij graag meer flow ervaren in je leven? Download dan zeker dit gratis e-book.